Równowaga między pracą a życiem prywatnym

Według danych OECD Polaków w niewielkim stopniu dotyczy równowaga między pracą a życiem prywatnym. Badania pokazują, że w 2017 roku pracowaliśmy średnio 1928 godzin, co w raporcie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju plasuje nas na wysokim siódmym miejscu. Tegoroczna pandemia koronawirusa, wymuszając na wielu pracownikach pracę zdalną, dodatkowo zaburzyła równowagę między pracą a życiem prywatnym, stawiając pod znakiem zapytania naszą zdolność do efektywnego zarządzania czasem. Przekonaj się, co możesz zrobić, by work-life balance na stałe zagościło w Twoim życiu codziennym.

Co to jest work-life balance?

Work-life balance (równowaga praca-życie) to koncepcja zarządzania czasem będąca odpowiedzią na takie problemy jak wypalenie zawodowe czy pracoholizm. Brak równowagi między życiem zawodowym a osobistym często wynika również z kultury pracy opartej na przekonaniu, że pracownik powinien się poświęcić firmie. Wiąże się to z brakiem poszanowania dla jego czasu wolnego. Należy jednak pamiętać, że work-life balance nie jest równoznaczne:

  • z całkowitym rozdzieleniem życia prywatnego i zawodowego,
  • ze skrajnym ograniczeniem czasu pracy,
  • z brakiem zaangażowania w życie firmy.

Choć na początku przytoczyliśmy liczbę przepracowanych przez Polaków godzin, równowaga między pracą a życiem prywatnym jest mierzona indywidualnym poczuciem satysfakcji. Nie jest to bowiem tylko czas spędzony w pracy.

Jak osiągnąć równowagę między pracą a życiem zawodowym?

Objawy wypalenia zawodowego takie jak chroniczne zmęczenie, brak motywacji do pracy czy negatywne podejście do klientów i współpracowników oznaczają, że równowaga praca-życie jest w Twoim życiu nieobecna. Poniżej przedstawiamy sześć sposobów na codzienną satysfakcję i efektywne zarządzanie czasem.

Powrót do szkoły, czyli nauka asertywności

Nauka asertywności, a w gruncie rzeczy, umiejętność realnej oceny obciążenia pracą stanowi klucz do równowagi. Ambicja jest cenioną zaletą, ale potrafi niepostrzeżenie przerodzić się w wadę, która w znacznym stopniu obniża jakość życia. Nadmierne zaangażowanie i przyjmowanie kolejnych zleceń to prosta droga do wypalenia zawodowego, dlatego naucz się odmawiać – oczywiście w granicach zdrowego rozsądku i z szacunkiem do pracodawcy.

Nie planuj dnia co do minuty

Może się wydawać, że efektywne zarządzanie czasem polega na tworzeniu precyzyjnego grafiku uwzględniającego każdą minutę w ciągu dnia. Jeżeli chcesz zachować równowagę między pracą a życiem osobistym, skup się na planowaniu w perspektywie miesiąca, ale pamiętaj o zachowaniu elastyczności. Dzięki temu unikniesz stresu i bez problemu uwzględnisz także te obowiązki, które dotyczą Twoich bliskich.

Pracuj zdalnie

Praca zdalna w rozsądnym wymiarze (np. jeden, dwa dni w tygodniu) ułatwia wykonywanie codziennych obowiązków i daje więcej czasu na odpoczynek po pracy. Pandemia koronawirusa pokazała, że zdalna praca jest w zasięgu możliwości nie tylko programistów, ale także innych zawodów, nie obniżając wydajności pracowników. Pomocne okazały się takie rozwiązania jak Microsoft 365 Business i Microsoft 365 Apps, które umożliwiają bezpieczny home office.

Zaprzyjaźnij się z technologią

Współczesna technologia oferuje nie tylko rozwiązania ułatwiające efektywne zarządzanie czasem, ale również optymalizujące pracę całego przedsiębiorstwa. Profesjonalna opieka informatyczna dla firm pozwala skupić uwagę na istotnych zadaniach w czasie, kiedy dedykowany zespół inżynierów przejmie kontrolę nad firmową infrastrukturą IT. Warto również korzystać z aplikacji takich jak Trello, Asana czy TMetric, które pozwalają zarządzać projektami lub rejestrować czas poświęcony na dane zadanie.

Ruszaj nie tylko głową

Aktywność fizyczna, nawet jeżeli za nią nie przepadasz, poprawia wydolność organizmu, koncentrację i pamięć, a nawet niewielka dawka codziennego ruchu odczuwalnie podnosi poziom energii. Może być to Twój sposób na odpoczynek po pracy lub świadoma inwestycja w lepszą efektywność i samopoczucie – szczególnie, jeżeli każdy dzień rozpoczniesz kilkoma skłonami.

Odpuść sobie

Nadmierny perfekcjonizm łatwo pomylić z ciągłym rozwojem. W krótkim czasie zamiast satysfakcji z wdrożenia rozwiązania, pojawia się chroniczny stres i brak energii. Przykład? Samodzielne zarządzanie infrastrukturą IT jest czaso- i kosztochłonne oraz wiąże się z ryzykiem. Rozsądnym rozwiązaniem jest zewnętrzna obsługa informatyczna firm w Warszawie, która przejmie Twoje obowiązki i zrobi to w sposób kompleksowy. Przede wszystkim pamiętaj jednak, że brak perfekcjonizmu nie jest równoznaczny z bylejakością i lenistwem, których jak ognia unikają pracodawcy.

Work-life balance na co dzień

Pamiętaj, że każda skrajność jest niebezpieczna – pogoń za równowagą w życiu może się okazać tak samo wyczerpująca jak nadgodziny, jeżeli podejdziesz do tematu zbyt poważnie. To przede wszystkim umiar, zdrowy rozsądek i sprawdzone rozwiązania stanowią klucz do efektywnego zarządzania czasem. Takie podejście wymaga konsekwencji oraz trzeźwej oceny rzeczywistości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *